SBM

Personeelsadvies
& competentie-
management

Bedrijfsoplossingen
op maat

Open bedrijfs-
opleidingen

header Image Map
Content Marketing

Content Marketing

15-05-2017 door : Sofie Barremaecker

 

0 reacties geplaatst

Tags: content marketing, marketing, content, strategie

 


Het doel van content marketing is divers: bestaande klanten informeren, een imago opbouwen, meer verkopen, de zichtbaarheid van je merk vergroten, de trendsetter in je vakgebied worden,… m.a.w. de basis van marketing tout court.

Dat content marketing aan belang heeft gewonnen, komt door de hoeveelheid info die we op vandaag moeten verwerken. Om op te vallen moet je info verstrekken die je doelgroep(en) waardevol en nuttig vinden. Je hebt nood aan een strategie.

 

De eerste stap in je strategie

Waar het meeste tijd inkruipt als je een content marketing strategie wil starten?  Vreemd genoeg: de eerste stap. Het fundament bouwen.

Voor sommigen is deze stap reeds van bij de opstart vastgelegd, anderen deden het nog helemaal niet, en bij velen is het wellicht tijd om het fundament eens vanonder het stof te halen en een reality check uit te voeren. Waar heb ik het over? Je missie, visie en positionering.


Even kort herhalen:

- Missie: waar je voor staat. Dit is je bestaansreden. Deze is op lange termijn. Staat vast.

- Visie: waar je voor gaat. De visie spreekt je ambities uit. Deze is op korte termijn. Dat wil zeggen, als je je ambitie hebt behaald, moet je deze bijsturen.

- Positionering: je positie op de markt t.o.v. je concurrenten. Wat vertel jij dat je onderscheidend maakt van de rest?

 

Ik sta even verder stil bij positionering. Wat is dat nu juist? En waarvoor dient het?

Bij positionering verbind je aan je bedrijf of product een zodanige verzameling eigenschappen dat het daardoor een eigen plaats krijgt ten opzichte van concurrerende producten of diensten.

Er zijn verschillende methodes om je positionering te bepalen. Wat de methode is maakt niet uit, zolang je maar een uniek en onderscheidend resultaat bekomt.
 

Het doel?

We streven er met een positioneringsoefening naar om een uniek DNA te definiëren voor jouw merk of bedrijf. Een DNA dat je sterk onderscheidt ten opzichte van je concurrenten zodat je potentiële klanten weten waarom ze voor jou moeten kiezen. En dan bedoelen we een veel uniekere boodschap dan goede prijs/kwaliteit en correcte service. 
 

Een voorbeeld. Water is altijd vloeibaar, transparant en uiteraard om te drinken.

Maar Spa Reine kiest voor de positionering zuiver bronwater, Perrier voor het water met een hoekje af, Bru voor het parelende water dat het eten laat smaken...

De gekozen invalshoek bepaalt de rest van hun communicatie en de daaruit volgende acties. Een duidelijk en uniek verhaal maakt dat de consument makkelijker zijn keuze kan maken.
 
De oefening moet  als eindresultaat  de kernbegrippen van het bedrijf of merk beschrijven. Het is tevens het inhoudelijke kader voor de rest van alle communicatie. En meteen ook de basis van waaruit alle creatieve communicatietools ontwikkeld worden.

Zolang je dit niet op een rij hebt, is de rest van je content strategie niet te realiseren. 


Benieuwd wat je zou kunnen missen? Inbound Marketing: van een “brand” naar een “content” marketingstrategie.

In deze SBM training helpen we je je strategie bepalen en een concreet plan opmaken. In 12 concrete stappen kom je tot een resultaat waarmee je meteen aan de slag kan. Stap voor stap naar een eigen content-strategie op maat voor je bedrijf of merk.

Auteur: docent Tina Fabry

 

Kathy Van Tieghem over de SBM-opleiding Content Marketing Strategie:

Ik heb ongelofelijk veel tips opgedaan, zowel voor externe als voor interne communicatie.

Tina is één van de meest begeesterde docentes waar ik ooit een training bij gevolgd heb. Haar expertise, enthousiasme en down-to-earth aanpak vond ik zeer verfrissend en ik heb me dan ook geen seconde verveeld. Voor mij is het beste bewijs van een goede opleiding als ik buiten kom en de ideeën in mijn hoofd opborrelen. Ik durf dus zeker een 9 op 10 geven aan deze opleiding en aan Tina. 


0 reacties geplaatst

Plaats een nieuwe reactie

Onze partners

Met de steun van

© Copyright 2017 door Skilliant cvba| Alle rechten voorbehouden | Algemene Voorwaarden
m.z. Spoorwegstraat 14 | 8200 Brugge België